Structuurjunkie


Wat is jouw visie op ultieme vrijheid? Lang dacht ik daarbij aan mensen die aan niks gebonden zijn. Mensen die geen vast ritme hebben maar zich laten leiden door hun passie of intuïtie – of wat het ook mag zijn. Het typische beeld ook, van de straffe griet die met haar rugzak de wijde wereld intrekt, zonder plan noch doel. Nu besef ik dat dit niet voor iedereen de ultieme vrijheid hoeft te zijn. Dat je niet meteen een seut of ‘niet avontuurlijk genoeg’ bent omdat je die verre reizen op voorhand wilt gepland hebben. Omdat je je zonder agenda voelt als een bibliotheek zonder boeken. Ik heb mijn vrijheid gevonden in het kunnen plannen van mijn dagen, het kunnen nadenken over mijn doelen en wensen en daar met voldoende bewegingsruimte in te kunnen manoeuvreren. 

 

Ik ben dus best wel een structuurjunkie. Het mooie is dat dit organisch samenvloeit met mijn liefde voor papier en reflectie. Ik heb namelijk schriftjes – véél schriftjes – waarin ik dit alles bijhoud. Waarin ik me laat gaan in het maken van lijstjes, het loslaten van hersenspinsels en zoveel meer. 

 

Ook last van de vele muizenissen in uw hoofd? Dit is hoe ik ermee aan de slag ga:

 

*Er is die ene ‘heilige graal’. Het schriftje dat alles bevat – en dat ik dus bijgevolg overal mee naartoe sleur. Hierin schrijf ik alles neer wat ik uit mijn hoofd wil. Ben je een piekeraar en loop je constant te onthouden wat je allemaal moet onthouden? Schrijf – het – op! Zo heb je later iets tastbaar om naar terug te grijpen, mocht je er verder iets mee willen doen.

 

*Daarnaast heb ik heel wat ‘thema-schriftjes’ – ja echt, zo erg is het. Eentje voor de boeken die ik nog wil lezen (per genre inderdaad), eentje voor mijn eigen schrijfideeën, eentje voor de plekken van de wereld die ik nog wil zien – zal ik verder gaan? Laat ons zeggen dat dit mijn eigen oldschool ‘databestand van het leven’ is J

 

*Tot slot heb ik ook nog een agenda. In de ratrace van elke dag moet ik natuurlijk ook nog weten wanneer ik les heb, welke afspraken ik wanneer heb, enz. Uiteraard op papier, wat dacht je nu?

 

In principe doe ik dus al aan het zogenaamde bullet journalen nog voor er een term voor bestond. Maar zelfs de meest vertrouwde gewoontes kunnen nog worden bijschaaft. Zo zijn er dus nog wel zaken die ik hieraan wil toevoegen. Zij die mij een beetje kennen, weten dat ik ervan hou om bij – voor mij – belangrijke momenten even stil te staan. Tot nu schrijf ik dat zowat overal en nergens neer. Dit zou ik meer systematisch willen inbouwen in mijn planning en agenda! Dat begint door bij de aanvang van een nieuwe maand vooruit te blikken. Vandaag maakte ik voor maart een lijstje met de dingen die ik moet doen, een lijstje met de dingen die ik wil doen en de activiteiten die ik graag wil volgen (op activistisch vlak blijkt maart een heel broeierige periode te zijn J). Daarnaast wil ik mijn agenda (of bijhorend schrift) ook gebruiken om een aantal zaken bij te houden. Mijn cyclus bijvoorbeeld. Zoals velen van mijn generatie ben ik meer beginnen nadenken over de chemische inhouden die ik in mijn lichaam stak door het nemen van anticonceptie zoals de pil, en ben ik daar bijgevolg mee gestopt. Omdat mijn lichaam echter zo lang op dat ritme heeft geleefd moet ik het dus nu weer leren kennen – maar daarover misschien meer in een volgende blogpost (?). Tot slot wil ik aan het eind van de maand meer tijd nemen om eens te reflecteren – los of het nu in mijn termen een ‘groots’ moment is of niet. Hoewel ik vaak een kleine filosoof ben, is mijn inspiratie uiteraard ook soms op. Maar niet getreurd! Dan zijn er zogenaamde ‘prompts’ die je kunnen helpen. Dit zijn vragen of zinnetjes die je kan hanteren als startpunt. Of je kan gewoon beginnen met het opschrijven van drie dingen waar je dankbaar voor bent vandaag - de voorbije week - de voorbije maand. Alles mag! 

 

Er zijn allerlei vormen die passen onder de noemer ‘zelfzorg’. Mijn gedachten gebruiken op de manier die voor mij goed voelt – in plaats van mij erdoor te laten leiden op een obsessieve manier – is voor mij een van de mooiste daarvan. Go write them!

 

 

* * *

 

Wil je er verder mee aan de slag?


- Er zijn vandaag heel wat boeken te vinden over bullet journaling. Opnieuw hier: er is niet één waarheid.  Haal er die elementen uit die voor jou leuk lijken! 


- Daar is er ook heel wat te vinden op sociale media want journalen is tegenwoordig the next big thing. Na enig zoekwerk kan je echter nogal overdonderd zijn door de vele kunstwerken die te vinden zijn, alsof ze alleen maar gemaakt zijn om mooi te wezen op sociale media. Onthoud dat dit helemaal niet hoeft, dat dit jouw instrument is. Ga gewoon aan de slag!


Voor niet-overweldigend maar fantastisch advies: herbekijk de live van @treesaccou & @fantiflow of volg gewoon hun account! 

Reacties

Populaire posts