Ik, de ander en de wereld

Cycloonhoofd. Omdat er altijd wel iets rommelt in m’n bovenkamer.

Kameleonkind. Omdat ik niet gezegend ben met één passie – spijtig, het had wellicht beter geweest voor m’n mentale gemoedsrust – maar met honderd en een interesses, dingen die ik wil weten en uitproberen.

Soulsearcher. Omdat ik steeds op zoek ben naar hoe ik op de – voor mij – beste manier in de relatie kan staan met mezelf, de ander en de wereld. 

 

Er heerst vandaag het idee dat we moeten weten wie we zijn en wat we willen. Indien dat niet het geval is, zijn er talrijke retreats en workshops, alsook honderden boeken die scanderen je daarbij te kunnen helpen. Het ding is: van zodra je het weet (lees: denkt te weten), verandert het weer. Om er weer mijn geliefde filosofie bij de halen, wil ik even verwijzen naar wat Hume ons in de 18de eeuw reeds wist te vertellen. Namelijk dat er niet zoiets is als een ‘onveranderlijk ik’. Dat betekent dat wie we zijn en wat we willen kan veranderen doorheen de tijd, geboetseerd naar de obstakels en overwinningen die op je pad kwamen. Uiteraard heb je een soort van basis – je karakter, je temperament of hoe je het ook wil noemen – die moeilijker te veranderen is, maar toch heb je wellicht al gemerkt dat de eigenschappen die bovendrijven vaak afhankelijk zijn van de situatie. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je niet op zoek kan gaan naar wat je typeert (op een bepaald moment), want dat is precies wat ik probeer te blijven doen, reflecteren over wie ik ben, wie ik wil zijn en wat ik wil bereiken. 

 

Hier wijs ik op als ik heb over ‘de relatie met mezelf’. Door van tijd tot tijd even stil te staan, probeer ik te reflecteren over een aantal vragen die me meer inzicht kunnen geven in ‘wie ik (nu) ben’. Daarnaast probeer ik ook te investeren in het begrijpen – en voornamelijk aanvaarden – van hoe ik functioneer. Zowel mentaal als fysiek. Want ook naar de connectie met mijn lichaam moet ik terug op zoek. En hoewel het van vitaal belang is te weten hoe je eigen machine werkt, zijn veel dingen me nog onbekend. Vrouwen, heeft iemand jullie ooit veel informatie gegeven over de menstruatiecyclus en alles wat daarbij komt? Juist ja, behalve het feit dat we elke maand eens bloeden, weten we bitter weinig over het fenomeen dat de helft van de bevolking deelt! 

 

Persoonlijke ontwikkeling en groei is natuurlijk niet alles wat telt. Het is het begin uiteraard, het fundament, maar we leven niet alleen op deze aardbol. Samen met mij lopen hier grof geschat nog 7 miljard mensen rond. Daarom wil ik ook inzetten op mijn ‘relatie met de ander’. Hoewel ik hier niet pleit voor het installeren van een nieuw hippietijdperk gekenmerkt door vrije liefde, heb ik het over het aangaan van constructieve relaties in alle betekenissen van het woord. In de liefde, vriendschap, met andere culturen en denkpatronen. Voor wie me kent, weet dat dit gepaard gaat met een activistisch kantje dat in me schuilt. Het zit nog wat in de schaduw, maar het duwt om naar buiten te komen. Tot ik de stap (weer) durf zetten, pen ik mijn ideeën alvast op papier voor jullie J

 

Ten slotte is het ook belangrijk het te hebben over de grotere connecties. En dus ‘mijn relatie met de wereld’. Duurzaamheid is vandaag een hot topic, maar het dient meer te zijn dan een commerciële stunt. Hoewel ik nog volop mijn weg aan het zoeken ben – en eerlijk gezegd vaak door het bos de bomen niet meer zie – zet ik stapjes. Win ik informatie in. Laat ik me inspireren. En aanvaard ik dat ik niet perfect ben, noch hoef te zijn. 


Zoals ik al zei zoek ik in elk van deze relaties de houding die het beste past voor mij. Wanneer ik hier op mijn blog dus dingen deel die met elk van deze thema’s iets te maken heeft, kan het zijn dat dit voor u helemaal niet klopt. En dat is ok. Ik deel mijn ervaring, en daar kan u mee doen wat u wil. Het kan u inspireren, om er zelf mee aan de slag te gaan. Of u kan het er niet mee eens zijn, en dus u eigen weg zoeken – al bent u zo indirect ook geïnspireerd om ermee aan de slag te gaan ;) De rode draad voor mij is voornamelijk eerlijkheid. In een tijd waarin sociale media ons constant het perfecte plaatje voorhouden, lijkt het alsof we altijd alles op orde moeten hebben. Vaak is dat echter niet zo. Velen van ons zijn nog zoekende (en blijven dat), niet iedereen wil hetzelfde en daar moet ruimte voor gecreëerd worden. Dat probeer ik hier te doen. Eerlijk zijn over het feit dat ik het niet allemaal voor elkaar heb. Dat ik misschien lijk te weten wat ik doe, terwijl ik eigenlijk gewoon verder ploeter. En handvaten probeer te verzamelen waar mogelijk. 

 

Ik ben ooit met de opleiding filosofie gestart omdat ik dacht daar alle antwoorden te vinden. Zoveel jaar later besef ik dat er geen standaardantwoorden zijn die voor iedereen kloppen, geen alomvattend plan om op een goede manier het leven te leiden. In plaats daarvan werd ik bekogeld met een veelheid aan ideeën, theorieën en denkstromingen – die elkaar vaak nog eens regelrecht tegenspreken. De boodschap is dus dat er je er die antwoorden moet uithalen die passend zijn voor jou. Je eigen handleiding samenstellen. 

 

Trouwens, ik haal mijn ‘levenslessen’ niet enkel uit de filosofie maar overal waar ze voor het rapen liggen – en geloof me, dat is op meer plekken dan u zou denken. Films, boeken, kunst, … De wereld is een schat aan informatie, waar jij jouw juwelen uit kan kiezen. Geniet van de schattenjacht! 

 

Reacties

Populaire posts