zaterdag 29 april 2017

Zelfzorg

Zelfzorg... Eigenlijk draait deze hele time-out rond zorgen voor mezelf, tijd nemen voor mezelf. Maar wat betekent het eigenlijk? Wat versta ik onder 'voor mezelf zorgen'? Mijn mannelijke kant antwoordt spontaan in termen van 'jezelf eten geven', 'jezelf verzorgen',... En nu ik er bij stilstaan is dat ook hoe ik het in de praktijk aanpak. Ik zorg dat ik voldoende eet, ik ben erg gesteld op mijn hygiëne. Maar wat daarnaast? Ben ik niet nog steeds te hard voor mezelf? Wat met mijn vrouwelijke kant? Voor iemand gaat denken dat ik met ernstige genderproblemen kamp: elk van ons heeft beide kanten in zich. De een niet beter dan de ander, maar beiden nodig om in harmonie een goed evenwicht te vinden tussen hard en zacht, ontspanning en inspanning,... Wat ik dus maar wil zeggen is dat ik vaak nog teveel in mijn 'mannelijke kant' hang: resultaatgericht, hard voor mezelf, steeds meer, steeds beter... Een product van de maatschappij eigenlijk. De grootste opdracht is echter om ruimte te maken voor die andere kant: zacht zijn voor mezelf, creativiteit, ontspanning,... Zaken die in onze maatschappij dan weer vaak als 'zwak', 'kwakzalverij' of welke term men er ook aan wil geven, worden bestempeld. En toch ga ik de uitdaging aan! Ik wil zachter zijn voor mezelf, een beter evenwicht vinden zodat de weegschaal na een tijdje niet weer volledig naar één zijde kantelt. Dus mijn hoofd die me momenteel influistert dat ik toch maar beter ga gaan lopen, wil ik toch nog ietwat gezond blijven, kan nu even de pot op. Mijn lichaam vertelt me dat het eigenlijk best moe ik, dus ga ik zacht zijn voor mezelf en me in de zetel vleien met wat tijdschriften :)

Fijn weekend! X

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen