maandag 10 april 2017

Tijdschriftwetenschap

Hi,

Iedereen een fijn weekend gehad? Ik alvast een leerrijk, en dat doormiddel van tijdschriften! Vroeger kocht ik steevast de 'verkeerde' tijdschriften, die me nog meer het gevoel gaven niet goed bezig te zijn omdat ik niet met alle voedsel- en bewegingshypes meega, maar daar nu juist probeer tegenin te gaan om opnieuw een evenwicht te vinden. Nu ik echter tijdschriften ter hand neem als 'psychologies', 'flow', 'happinez',... gaat er een hele nieuwe wereld voor me open! Waar ik ze vroeger te spiritueel vond, geven ze me nu juist dé antwoorden op mijn vragen. Maar bon, dat is natuurlijk niet wat ik met jullie wilde delen. Wel een aantal inzichten die ik uit die tijdschriften haalde.

In happinez las ik een artikel over geluk, meer bepaald hoe je je eigen geluk kunt beïnvloeden, bepalen zelfs. "Geluk maak je zelf", heel cliché, maar wel treffend als je weet dat 50% van ons geluk wordt bepaald door de manier waarop we in het leven staan. In het artikel worden 100 tips gegeven die je kunnen helpen meer geluk te vinden. Geen spectaculaire nieuwe inzichten, maar ze kwamen wel binnen deze keer. Terwijl ze voordien altijd mentale concepten bleven, maar ik niet actief iets ondernam om ze me ook eigen te maken en ik dus bijgevolg het gevoel had dat er niks veranderde, besef ik nu dat ik zelf iets zal moeten doen. Door de inzichten gewoon in mijn hoofd te stationeren gaat er echter niks gebeuren, ik moet me gewoon overgeven en de tips eens uitproberen, stap voor stap. In het begin nog doen alsof, maar misschien worden ze na een tijde wel echt mijn waarheid, hoe leuk zou dat zijn? Geruststellend was ook de tip dat je alles stap voor stap moet doen, "veranderen naar beter", en niet alles in één keer. Als ik verhalen las van andere mensen wekte dat bij mij altijd de indruk dat ze hun leven opeens hadden omgegooid en alles wat plots anders, terwijl ik soms zo lang sukkel en nog geen verbetering merk. Nu weet ik dat het een werk van lange adem is, en moet beginnen met mezelf die tijd te gunnen.

Een ander artikel, uit psychologies deze keer, ging dan weer over trouw blijven aan jezelf. Opnieuw een aantal tips, opnieuw geen ontzettend vernieuwende tips, opnieuw wel een eye opener. Een hele goede vond ik de tip "handel nooit tegen datgene wat je niet wilt, maar voor wat je wel wilt". Als je er bij stilstaat klopt dit eigenlijk helemaal. Als je het eerste doet, ga je je al snel machteloos voelen en blijf je gefrustreerd achter, terwijl het tweede je het gevoel geeft echt naar iets te streven, ergens aan te werken. Onze mindset veranderen helpt ons dus eigenlijk ook al een heel eind vooruit. Dat liet mijzelf ook beseffen dat ik best stop met te focussen op de 'verziekte maatschappelijke opinie' (dit is mijn mening, wees dus vrij hier tegenin te gaan), want dat maakt dat ik me alleen nog rotter voel. Gedaan dus (even toch) met grote praat over de impact van media, de nieuwste voedselhypes en dergelijke meer, maar positieve boodschappen, die u en ik brengen naar waar we willen komen: vooruit.

Dat is nu eigenlijk wat ik hier ambieer, mijn inzichten met u delen, opdat we elkaar kunnen inspireren, en er uiteindelijk allen beter uitkomen!

Liefs,
ik

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen